شورای عالی معارف و نظام‌نامة مدال و نشان مصوب

در همة کشورهای جهان معمولاً مرسوم است که صاحبان اندیشه و عمل برتر، به منظور قدردانی مورد تشویق -اعم از معنوی و مادی- قرار می‌گیرند. عرصه‌های متفاوت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌تواند به عنوان حوزة فعالیت‌های تخصصی و معرفی برترین‌ها مورد توجه واقع شود.

از آنجا که شورای عالی معارف، به عنوان تنها متولی نهادهای فرهنگی اعم از مراکز آموزشی، نهادهای علمی، مطبوعات، مراکز هنری و ... حق تصمیم‌گیری داشت. (لوح قانون، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مصوبات دورة چهارم مجلس شورای ملی) لذا بر حسب بند 16 قانون شورای عالی معارف، مصوب مجلس شورای ملی (دوره چهارم)، «تصویب اعطای نشان علمی مطابق نظام‌نامه مخصوص» به عهده این شورا قرار گرفت. از اینرو اعضای شورا در گام نخست تدابیری برای انتخاب و معرفی برترین‌های حوزه‌های علمی، آموزشی، هنری و ... اتخاذ کردند. در این راستا این نهاد حقوقی- شورای عالی معارف- آیین‌نامه‌ای تدوین و تصویب کرد که براساس آن شرایط و ویژگی‌های منتخبان  و نوع تشویق‌های مادی و معنوی، از جمله درجات مدال‌ها و نشان‌های اعطایی مشخص شده بود (آرشیو مرکز اسناد شورای عالی آموزش‌وپرورش، شمارة بازیابی، 600).

طبق صورت مذاکرات شورای عالی معارف، این شورا از جلسة پنجم خود در روز دوشنبه آخر ربیع‌الاول سال1341 ق، برابر با 28 آبان 1301 ش، تا جلسة دوازدهم در روز دوشنبه ۱۷ جدی [دی] 1301، نظامنامة اعطای نشان علمی را بررسی و در آخرین جلسه نظام‌نامه را به شرح زیر تصویب کرد.

جهت دريافت فايل «شورای عالی معارف و نظام‌نامة مدال و نشان مصوب» اينجا كليك كنيد.